Gelukskoffercoaching

De praktijk

Gelukskoffercoaching is een methodiek voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar. Het kind gaat één-op-één of in een klein groepje met mij als Gelukskoffercoach (opgeleid door de Gelukskoffer) op ontdekkingsreis. In deze reis ontdekt het kind waar hij nu echt gelukkig van wordt, wat zijn talenten zijn en hoe het kind zelf invloed heeft op een positief, solide eigen gedachtegoed. Voor elk kind biedt deze training positieve bagage om mee te nemen voor de rest van zijn leven. Voor kinderen die weer lekker in hun vel willen zitten is de training een goede investering om te werken aan het zelfvertrouwen. In 6 sessies met verschillende thema’s en bewezen interventies vanuit de positieve psychologie werken de kinderen aan de doelen zoals hiernaast beschreven. De focus ligt niet op wat er niet goed gaat, maar juist op de dingen die wel goed gaan, met het doel het beste uit het kind te halen. Omdat ouders/verzorgers de experts zijn van hun kinderen, worden zij actief betrokken bij de training. Tijdens een ouderbijeenkomst krijgen ouders inzichten en handvatten die hen helpen om hun kind tijdens de trainingsperiode en daarna zo goed mogelijk te begeleiden om het kind in zijn kracht te zetten.

Bron: www.gelukskoffer.nl

De kosten

De individuele coaching van 6 lessen van anderhalf uur plus een ouderbijeenkomst kosten €450,- incl. BTW. Hierbij inbegrepen zijn de materiaalkosten zoals een koffer voor het kind, het werkboekje voor de kinderen, een certificaat na afloop, drinken en wat lekkers, de handleiding voor ouders, een koffer voor ouders en de ouderbijeenkomst. Voor coaching als naschoolse activiteit geldt een apart gereduceerd tarief. Neem hiervoor even contact op met &DePraktijk.

De coachingsdata en locatie

De groepscoaching wordt gegeven op woensdagmiddag. De locatie is Cort van der Lindenlaan 1 in Naarden. Aanmelden kan via de mail of telefonisch.

Opzet van de coaching

De coaching beslaat 6 sessies die we elke week zullen houden. Het is ook mogelijk de coaching individueel te volgen. De sessies zien er als volgt uit:

Sessie 1: Wat is geluk?

Tussendoor: Ouderbijeenkomst

Sessie 2: Positief denken

Sessie 3: Dankbaarheid

Sessie 4: Zelfvertrouwen

Sessie 5: Talenten en toekomstdromen

Sessie 6: Geluk doorgeven

Na de eerste sessie met de kinderen houden we een ouderbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst leg ik het gedachtegoed van de Gelukskoffercoaching uit zodat ouders vanuit thuis ook de kinderen goed kunnen begeleiden tijdens en na de sessies.

Waarom Gelukskoffercoaching bij &DePraktijk?

Zoals ik het heb ervaren, bij zowel de Gelukslessen op school als bij de Gelukskoffercoaching, is dat wat kinderen hier leren een stukje van de opvoeding is dat we soms vergeten. Of ons niet voldoende bewust van zijn. Zowel thuis als op school geeft het woorden in de gesprekken met onze kinderen aan gevoelens waar we misschien niet altijd makkelijk of regelmatig over praten. Want wat is “geluk” eigenlijk? Wat maakt dat voor jou het glas halfvol zit terwijl het er voor een ander misschien half leeg uitziet? Hoe kijk je zelf, als ouder naar de wereld?

Experiment: Je leidinggevende vraagt een gesprek met je aan. Wat is je eerste gedachte: “Ze zijn vast niet tevreden over mijn lopende project”, of “ Er is iets waarbij mijn expertise nodig is, ik ben benieuwd waar het over gaat”. Had je je zwarte of je roze bril op bij deze vraag? En hoe breng je dit over op je kind? Het woord ”perceptie” krijgt hier echt handen en voeten. Het leert kinderen dat ze een keuze hebben over hoe ze naar de dingen kijken. Dat ze invloed hebben op hun leven en dat ze het stuur mogen en kunnen vastpakken.

Er zijn vele soorten sociale (vaardigheids-)trainingen op de markt. Vaak worden deze ingezet wanneer er een probleem is ontstaan: een kind wordt gepest, zit niet lekker in zijn vel of ziet in het algemeen de wereld somber in. De Gelukskoffercoaching gaat niet uit van hokjes, rollen of problemen die een kind heeft maar leert kinderen denken in mogelijkheden en kansen, in oplossingen in plaats van problemen en dat ze een keuze hebben in hoe ze kijken naar de dingen die in het dagelijks leven nu eenmaal voorkomen. Het leert ze dat ze invloed hebben op een aanzienlijk deel van hun leven. Het vergroot het zelfvertrouwen van kinderen wanneer ze zo leren te kijken naar de wereld en zichzelf.

In de training komen ook woorden als dankbaarheid aan bod, juist in de zin van de kleine dingen: het was mooi weer vandaag, ik heb ontzettend gelachen met mijn vriendin of we hebben een sportieve wedstrijd gespeeld. Ze leren kijken naar elkaar, zonder oordeel: ik ben oké en jij ook.

Ze leren grote toekomstdromen te hebben, zonder waarschuwing realistisch te zijn of rekening te houden met beperkingen. Voor mij als leerkracht toen en als coach nu een mooie ontdekkingstocht om mee te mogen maken. Elk kind is het waard om zo in het leven te mogen staan, met positieve, blije bagage.

Achtergrond

Gelukskoffercoaching wil kinderen op jonge leeftijd positief ondersteunen in hun individuele emotionele ontwikkeling. Ieder kind verdient het om krachtig en positief in het leven te staan. Kinderen die op zichzelf durven te vertrouwen, durven in beweging te komen vanuit de kracht van hun eigen gedachten en zijn uiteindelijk in staat om dit positieve gedachtegoed weer door te geven aan anderen.

Voor achtergrondinformatie en wetenschappelijke onderbouwing van het programma: www.gelukskoffer.nl

kaartje_4a

Doelen van het kind:

  • vergroten van het zelfvertrouwen
  • bewust worden en stimuleren van de eigen kracht
  • ontdekken van eigen invloed op geluksgevoel
  • een positief zelfbeeld
  • ontdekken van de eigen talenten
  • nemen van verantwoordelijkheid
  • verbeteren van de sociale omgang